fbpx

Náš príbeh

Dovoľte mi povedať Vám, ako to celé začalo. Vždy som mal sen vytvoriť spoločnosť ktorej podnikanie bude dávať zmysel a pridanú hodnotu, spoločnosť s motivovaným tímom zamestnancov a víziou napredovať neustále ďalej. Dnes keď sa pozriem za seba už vidím, že mnohé veci z toho sa naplnili. Ale nepredbiehajme, príbeh MATLAK economy sa začal písať oveľa skôr než ako sme podali prvé daňové priznanie, a to v roku 1993 kedy môj ocko prijal jedno z najdôležitejších rozhodnutí vo svojom živote. Začať podnikať, založil si živnosť v oblasti – vedenie účtovníctva a postavil sa na vlastné nohy. Začínal úplne od nuly v obývačke nášho bytu s jedným PC (Intel 286 DX) a ihličkovou tlačiarňou. Doteraz počujem v ušiach jej prenikavý zvuk, keď sa tlačili “nekonečné” peňažné denníky.  Pracoval sám, vzdelával sa a učil z chýb. A fungovalo to.

Keď začali byť po nejakej dobe návštevy klientov čoraz častejšie a naša rodina strácala súkromie svojho domova, rozhodol sa odčleniť prácu od súkromia. Prenajal si kanceláriu na I. poschodí v objekte COOP Jednota a účtovný príbeh pokračoval ďalej.

A tu niekde prichádzam na scénu ja. Jediný syn toho času študent, ktorý sa práve rozhodoval akú vysokú školu si vybrať. Aj pod vplyvom otcovho vzoru, padlo rozhodnutie ísť študovať na Ekonomickú univerzitu  so špecializáciu Účtovníctvo a audit. Počas štúdia na vysokej škole som si založil živnosť a začal tiež pôsobiť v oblasti účtovníctva. Zrazu sme boli v účtovnej kancelárii dvaja a bolo veselšie. Zdravo sa zmixovala životná skúsenosť s mladíckou dravosťou a počet spokojných klientov rástol. Navzájom sme sa radili, pomáhali si a prekonávali prekážky, ktoré podnikanie so sebou prináša.

Ako to už ale býva, mladý človek “hľadá sám seba” a skúša nové príležitosti. Môj hlad po biznise ma zaviedol na cestu finančného sprostredkovania. Spojili sa dva podobné svety – svet financií a svet účtovníctva. V internej sieti spoločnosti Credit Suisse Life & Pensions (AXA) sme na Slovensku rozbiehali dôchodkovú reformu – spustenie II. dôchodkového piliera. K tomu sa pridali časom ďalšie finančné produkty a portfólio služieb sa rozšírilo. Vybudoval som obchodnú skupinu a mojou úlohou sa stalo aj vedenie tímu obchodníkov. Motivovanie svojej skupiny, stanovenie cieľov a ich plnenie so skvelými ľudmi ma veľmi bavilo. Z kancelárie som sa dostal do terénu, kde sa robil ozajstný obchod. Bolo treba znáborovať spolupracovníka, naučiť ho základy obchodu a finančnej gramotnosti, vzdelávať sa, školiť ľudí, budovať efektívny tím, zvládať námietky a podobne. Bola to veľká škola života.

Popritom som však stále účtoval. Teóriu z “výšky” som prenášal do účtovnej praxe a naopak. Bola to zaujímavá a prospešná symbióza. Po úspešnom absolvovaní vysokej školy som skončil s financiami a mal pár ďalších podnikateľských projektov – prevádzkoval som sieť zrmzlinových stánkov, otvoril som predajňu s cukrovinkami či externe spolupracoval s Centrom vzdelávania MPSVR ako manažér projektu vzdelávania pracovníkov tohto rezortu.  Každý z tých projektov či už bol alebo nebol nakoniec ekonomicky výnosný ma naučil nové veci a posúval ďalej. Práca s ľudmi, nastavovanie systémov a hľadanie rezerv ma ohromne bavilo.

Pri svojej práci som neustále prichádzal do styku s úradmi a častokrát som sa nestačil diviť nad prehnanou byrokraciou či prístupom niektorých úradníkov. Napadlo ma čo tak zmeniť veci zvnútra tým, že sa stanem súčasťou niektorej inštitúcie? Možno šťastie alebo len staré známe “Byť v správny čas na správnom mieste a ísť príležitosti v ústrety” ma doviedlo v roku 2010 až do funkcie riaditeľa pobočky Sociálnej poisťovne v Dolnom Kubíne. Zrazu som manažoval prácu 100 ľudí a mohol ovplyvňovať niektoré skostnatené postupy očami podnikateľa. Obrovským impulzom pre môj osobnostný rast bola aj skutočnosť, že generálnym riaditeľom SP a mojím priamym nadriadením sa stal p. Ľuboš Lopatka. Dlhoročný manažér veľkých zahraničných spoločností dostal možnosť ukázať, že aj z nefunkčnej štátnej firmy sa dá spraviť zdravý podnik. Spoločne sme predviedli, že takáto inštitúcia vie pracovať s menším počtom ľudí, môže svoju prevádzku zabezpečiť za menej peňazí, nemusí byť rajom pre dodávateľov predražených služieb a dokáže naučiť poriadku neplatičov odvodov. Zrušili sme úradné hodiny, “zabili” symbol úradníkov – pečiatku a priblížili sa viac ľudom. Bola to inšpiratívna a úspešná etapa môjho profesionálneho života. Dôkazom toho bola aj nominácia a víťazstvo Sociálnej poisťovne a p. Lopatku v súťaži Firma, resp. Manažér roka 2012, kde naše výsledky hodnotila verejnosť a ostatní manažéri.

Keď sa tento úspešný príbeh pod hlavičkou SP chýlil ku koncu, znova som sa ocitol na križovatke. Ktorým smerom sa vydať? Zvažoval som ponuky a možnosti. Pýtal som sa sám seba. Prečo sa nezačať naplno venovať tomu čo si vyštudoval, tomu čomu najlepšie rozumieš a uplatniť v tom biznise doteraz nadobudnuté skúsenosti?

A tu na sklonku roka 2012 sa začína datovať začiatok nášho príbehu MATLAK economy, s.r.o. Našli sme nové reprezentatívnejšie priestory v centre mesta a spolu s otcom sme sa presťahovali do nových kancelárií. Začiatok bol skromný a opatrný bez akýchkoľvek pôžičiek. V troch veľkých miestnostiach sme sedeli len my dvaja. Až padlo ďalšie dôležité rozhodnutie – zamestnať prvú účtovníčku. Angažovanie kolegyne Janky Palugovej (v súčasnosti Vedúca kancelárie) sa ukázalo ako kľúčové. Stala sa garanciou kvality našich služieb a zapadla ako dôležitý dielik do práve sa tvoriacej mozaiky. Bavilo nás čo robíme, videli sme ako rastieme a darí sa nám. Od začiatku sme nastavili vysokú úroveň kvality našich služieb. Vždy sme sa snažili podnikať férovo a čestne. Počet klientov rástol a tak sme museli prijať ďalších aj mladších spolupracovníkov. Keďže spokojnosť našich klientov je na prvom mieste, jedna z kolegýň začala pôsobiť aj v Ružomberku v priestoroch nášho významného klienta. Mali sme šťastie na ľudí, podarilo sa nám vytvoriť skvelý, nadšený tím a firemného ducha.

V roku 2014 sme začali pod tlakom prirodzeného vývoja budovať organizačnú štruktúru spoločnosti. Vytvorili sme mzdové oddelenie, kde kolegyne zastrešujú len mzdovú agendu a personalistiku. Účtovnú agendu sme rozdelili medzi účtovníčky, ktoré sa venujú výhradne len jednoduchému alebo podvojnému účtovníctvu. Pribudla pozícia vedúcej kancelárie a fakturantky.

Dokázali sme robiť správne rozhodnutia. Človek nepotrebuje až tak veľa odborných znalostí, ide o to, či je pokorný a keď niečo nevie, tak sa pýta tých, ktorí o probléme vedia viac. Je dôležité posúdiť problém z nadhľadu. Nie každý to dokáže, no myslím si, že nám sa to podarilo.

Obetavosť a poctivá práca; osobná disciplína každého jednotlivca ako samozrejmá súčasť firemnej kultúry, to sú hodnoty, ktoré sme dokázali presadiť a pomohli urobiť našu firmu úspešnou a prosperujúcou.

Neoddeliteľnou a veľmi podstatnou súčasťou práce každého účtovníka je hardvérové a softvérové vybavenie. Počas našej účtovnej praxe sme vyskúšali viac účtovných systémov a ako najvhodnejší sme si vybrali ekonomický softvér Pohoda.  V roku 2015 sme s ním prešli do cloudového riešenia a získali tým okrem bezpečnosti aj možnosť pracovať z domu. Máme radi technologické vychytávky a s úradmi komunikujeme výhradne elektronicky. Vďaka tomu šetríme čas a peniaze pre seba či klienta.

Účtovali sme klientov z rôznych oblastí podnikania a z rôznych kútov Slovenska. Keďže počet klientov z hornej Oravy rástol, proklientsky sme v roku 2015 otvorili ďalšiu kanceláriu aj v Námestove.

S pribúdajúcimi rokmi a počtom zamestnancov rástlo ruka v ruke aj portfólio našich služieb. K účtovnej a mzdovej oblasti pribudla agenda zakladania spoločností či zápis zmien do OR SR. Od roku 2017 sme začali pre klientov spravovať aj el. dátové schránky.

Rok 2018 sa rozhodne zapíše do krátkej histórie našej spoločnosti veľkými písmenami. Zmena firemnej identity, nové logo, plánované sťahovanie do vlastných priestorov či rozšírenie ponuky služieb bude pre pokračovanie nášho príbehu kľúčové. Máme pred sebou ďalšie výzvy a tešíme sa na ne.

Naša účtovná kancelária, ja, aj všetci naši pracovníci sa neustále učíme, neustále rastieme a neustále napredujeme a verím, že to takto pôjde aj v budúcnosti. Aby sme si mohli spolu s Vami spokojnými klientmi povedať, že náš spoločný úspešný príbeh pokračuje.


 

 

 

Pavol Matlák ml.