114 opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia

A je to tu! Vláda schválila 114 opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia. Znížiť by sa mala najmä byrokracia a zredukujú sa povinnosti podnikateľov.

Vláda dnes schválila návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Vládou schválený materiál obsahuje 80 noviel zákonov. Zmeny by mali byť schválené v skrátenom legislatívnom konaní, pričom väčšina má začať platiť už od 1. júla 2020, príp. je účinnosť odložená na 1. januára 2021 a neskôr.

V mnohých prípadoch nejde o zásadné zmeny, avšak spôsobia výrazné zníženie byrokracie v podnikaní a odstránia viaceré body, na ktoré podnikatelia poukazovali v ankete Byrokratický nezmysel roka. Zmeny pomôžu viacerým sektorom ekonomiky, napríklad cestovným kanceláriám, ubytovacím zariadeniam, vinárom a mnohým ďalším. O pozitívnom vplyve na podnikateľské prostredie hovorí štátny tajomník Ministerstva hospodárstva, Ján Oravec: „Zmeny prinesú hlavne zníženie administratívnych nákladov a niektoré aj zníženie priamych finančných nákladov podnikateľov. Predpokladaný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie je cca 176 miliónov eur v roku 2020, v ďalších rokoch to bude 25 mil. eur ročne. Keďže kvantifikácia pozitívnych vplyvov bola možná, iba pri štvrtine navrhovaných zmien (z dôvodu nedostatku vstupných údajov), predpokladaný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie je výrazne vyšší.“

Aké opatrenia pre zlepšenie podnikateľského prostredia novela prinesie?

Zo 114 opatrení je 80 paragrafových znení a 34 uznesení, ktoré zaväzujú ministerstvá v dohľadnej dobe, najneskôr do konca roka 2020 (s výnimkou jedného opatrenia), predložiť potrebné zmeny zákonov, prípadne upraviť vyhlášky či usmernenia v ich kompetencii.

Z predložených zmien v zákonoch sú zaujímavé napríklad tieto opatrenia:

  • zvýšenie hranice pre povinný audit účtovnej závierky spoločností,
  • zjednodušenie energetických auditov,
  • zrušenie auditu pre s.r.o., ktorá nemá túto zákonnú povinnosť, pri zvyšovaní základného imania z vlastných zdrojov
  • zrušenie alebo zníženie viacerých pokút,
  • zrušenie niektorých povinností cestovných kancelárií,
  • zrušenie povinnosti mať v maloobchodných prevádzkach reklamačný poriadok či plynutie lehoty na reklamáciu až od momentu, kedy predávajúci prevzal reklamovaný výrobok,
  • druhá šanca pri zistení drobných nedostatkov kontrolou Slovenskej obchodnej inšpekcie,
  • zásada jedenkrát a dosť pri komunikácii so Sociálnou poisťovňou (napríklad zrušenie povinnosti odhlasovať sa ako zamestnávateľ, či zrušenie oznamovania materskej či rodičovskej dovolenky),
  • nahradenie povoľovania nových prevádzok hygienou (RÚVZ) oznámením,
  • zrušenie povinnosti vypracovávať či predkladať na schválenie prevádzkový poriadok,
  • menej časté posudzovanie zdravotného rizika na pracovisku pri 2. kategórii a zrušenie oznamovania zamestnancov kategórie 2,
  • umožnenie vstupu osôb so spoločenským zvieraťom do reštaurácií, ak vstup povolí prevádzkovateľ,
  • zrušenie povinnosti mať na každom predajnom mieste sprístupnené vyobrazenie pokladničného dokladu z eKasy,
  • zúženie a zjednodušenie povinnosti vydavateľov posielať tlačené výtlačky do knižníc,
  • zrušenie povinnosti bánk uhrádzať splátky osobitného odvodu na 3. a 4. štvrťrok 2020.

Uznesenia, ku ktorým sa vláda zaviazala, sa týkajú ďalších oblastí, napríklad úpravy podmienok home-office, dočasného prideľovania zamestnancov, možnosti výberu medzi gastrolístkom a finančným príspevkom na stravu, či zdobrovoľnenia príspevkov do umeleckých fondov.

Všetky opatrenia nájdete na stránke ministerstva hospodárstva.

Trackback von deiner Website.